Školní psycholog
O pozici
Pracovní nabídka
Školní psycholog
- spolupráce s ŠPP, s žáky, s učiteli i vedením školy. S jistotou anonymity se kdokoliv může obrátit v obtížné situaci. Obsahem konzultací mohou být jak studijní nebo výchovné obtíže, tak osobní záležitosti. V případě, že má klient zájem, lze poskytnout kontakty na další specialisty, případně zprostředkovat kontakt s příslušnými úřady.
- umožnění následné práce s klienty
- dodržování etických principů profese, mezi které patří zejména mlčenlivost (mimo zákonem stanovených povinností). Ta se vztahuje na žáky i učitele. Žák si tak může být jist, že pokud si nebude přát o výsledku své konzultace informovat školu nebo rodinu, nestane se tak. Stejně tak učitel se může obrátit, aniž by se citlivé informace dostaly k žákům nebo vedení školy.
Služby žákům:
· možnost individuálních konzultací, a to z jakéhokoliv důvodu. Často to bývají osobní a rodinné problémy – vztahy s vrstevníky, rodiči, problémy v třídním kolektivu, smutky, stres, partnerské problémy a další starosti.
· řeší studijní problémy, tedy neprospěch, potíže se zvládnutím dané látky, spory s učiteli, kariérní poradenství. Samozřejmostí je podpora žáků se speciálně vzdělávacími potřebami (např. poruchy učení, apod.) či naopak mimořádně nadaných a integrovaných žáků.
· speciálně pedagogická náprava na míru - učební styly, způsoby učení a domácí přípravy.
· krizová intervence při akutních obtížích i delší terapii, při které spolupracuje celá rodina. Obrátit se mohou i žáci, kteří se stali terčem šikany nebo se setkali s návykovými látkami.
Služby rodičům:
· konzultace týkající se rodinných problémů, studijních a výchovných problémů dětí či nesouladu s učiteli a se školou. (Případně větší časový prostor v soukromé poradně.)
Služby učitelům:
· řešení konfliktů v třídním kolektivu – lze přispět radou, diagnostikou kolektivu nebo aktivně spolupracovat na vyřešení situace. Dále lze konzultovat individuální situaci žáků, a to jak studijní tak výchovnou, nejlépe společně s nimi či celou rodinou.
· hledání nejlepšího způsobu podpory žákům integrovaným, žákům se speciálně vzdělávacími potřebami či nadaným.
· osobní záležitosti jako je stres či nesoulad na pracovišti, s jistotou anonymity.
Služby vedení školy, výchovnému poradci, metodičce prevence:
· zlepšování atmosféry ve třídách i ve škole, anketní šetření, diagnostika při konfliktech třídních kolektivů, atd.
· vzdělávací aktivity pro učitele či žáky související s oborem psychologa.
Z důvodu zachování mlčenlivosti nelze s vedením školy konzultovat konkrétní obsah sezení s klienty, ani bez jejich souhlasu poskytovat informace o tom, kdo a za jakým účelem využil služeb.